Mailing bude i nadále důležitým nástrojem marketingu velkých i malých podnikatelů a firem.
Newsletter není nic jiného než reklamní leták do schránky. Jen není papírový, ale elektronický, a nepadá do plechové skřínky, ale do emailového klienta. Většina lidí obdrží několik newsletterů denně. Prosadit své sdělení je v tom množství tak trochu boj o zrno. Proto není od věci zopakovat si pár základních zásad, které šance na úspěch zvyšují.
1. Jednoznačný předmět
Nejdůležitější věc pro vysoký open rate. Z předmětu mailu musí být jasné, co z jeho otevření příjemce má. Všímejte si svých vlastních reakcí na různé předměty: Doprava zdarma. Sleva 20 % na váš nákup. Odměna za věrnost. Člověku to leckdy nedá a prostě mail otevře, aby mu náhodou něco neuniklo. Dobré je vždy apelovat na zvědavost („Co kdyby se mi to hodilo…?“), nebo na to, že mail přináší něco užitečného – Tipy na nové reklamní EKO předměty („To se mi může hodit pro příště.“).
Co naopak nefunguje, jsou nic neříkající předměty. Setkala jsem se třeba s Je tu duben, nebo Máme vás rádi. Nevím, jestli je to mou profesionální deformací, ale z takových mailů se s povytaženým obočím bez milosti odhlašuji.
2. Užitečný a přehledný obsah
Obsah musí příjemci mailu pokaždé něco přinést. Když ne akci, kterou využije nebo informaci, kterou právě potřebuje, tak alespoň pocit, že i tak jsou sdělení relevantní a v příštím mailu se může objevit něco, co mu přijde vhod.
Zároveň je třeba počítat s faktem, že my lidé, zahlcení informacemi, na internetu málokdy čteme. Prolítneme obrazovku očima, bleskurychle odhalíme, zda se nám něco hodí, co ne, a jdeme dál. Všechny podstatné věci tedy musí být výrazné a dobře čitelné. Méně důležité informace (ty, které na prvotní rozhodování, zda příjemce nabídka vůbec zajímá, nebo ne, nemají vliv), by měly být menší. A omáčka? Veškerá žádná.
3. Pravidelnost a čas odeslání
Souvisí s bodem dva. Jakmile má adresát emaily spojené s užitečností, může je i očekávat. Nevyužít toho momentu je škoda. Odhadnout, jaký čas je na odesílání vhodný, je ale docela věda. Myslete na to, kdo jsou vaši příjemci, jaký je jejich denní režim, i jaký s nimi máte vztah. Já docela běžně otevírám zajímavé maily až když mám čas, třeba týden po přijetí. Odebírám třeba novinky od Adobe, nebo různé marketingové články, a u nich nemá doba přijetí na mojí reakci vliv – obsah mě zajímá a tak si je projdu každopádně. Naopak u méně specifického mailingu může být čas přijetí rozhodující.
4. Jasné cíle
U každého mailingu je dobré vědět, co od něj chceme. Očekáváme akci? Chceme od adresáta nákup našeho produktu? Kliknutí na tlačítko? Otevření odkazu? Nebo chceme budovat vztah a konverzi udělat až v řádech měsíců? Záleží, v jaké oblasti se pohybujeme. Stanovit si cíl ale znamená mít co měřit a ověřovat.
5. Podpis domény
Zneužití emailové adresy je častý problém. Vede ke snížení důvěryhodnosti domény, ze které rozesíláte zprávy. Odeslané emaily vám začnou padat do Spamu, mohou být zařazeny na blacklist, a váš mailing i běžná komunikace můžou být rázem v ohrožení.
Co s tím? Technická rada na závěr. V DNS záznamech vaší domény přidejte SPF a DKIM záznamy. SPF záznamy slouží pro ochranu před zneužitím doménového jména, DKIM je zase jakýmsi digitálním podpisem. V praxi to znamená, že nastavením těchto záznamů svou doménu autorizujete, čímž uvádíte seznam poštovních serverů, které za ní mohou posílat emaily. Tímto opatřením zvýšíte důvěryhodnost svého mailingu pro emailové klienty (emailový klient rovná se program, kde otevíráte maily: Outlook, Seznam, Google mail, webmail atd., kdyby někdo nevěděl). Zároveň snižujete riziko, že vaší adresu někdo zneužije. Pokud si nevíte rady, požádejte o pomoc svého webmastera.
0 Comments