Často se setkávám dotazy ohledně sociálních sítí – jaké jsou potřeba a jak na ně.
Jako ve všem, i zde záleží na mnoha věcech; na vašem oboru, cílové skupině, čase, penězích, cílech. Sepsala jsem základní rozcestník, podle kterého se lze zorientovat.
Potřebuji vůbec sociální sítě?
Existuje heslo „Kdo není na sítích, jako by nebyl.“ To si nemyslím, jsou firmy, které sítě nevyužívají a přesto fungují. Jde o takové obory, kde není nutný přímý kontakt se zákazníkem. Kovovýroba nebo dodavatel materiálů pro výrobu plovoucích podlah využívá zcela jiné distribuční kanály a jiné metody propagace, než třeba fotograf. Sociální sítě ve zkratce potřebujete tehdy, je-li na nich vaše klientela také.
Facebook je základ. Ty skupiny lidí, které jsou momentálně v produktivním věku, tedy ty, co vydělávají peníze a i jsou ochotné je utrácet, jsou stále především tam. Poskytuje širokou škálu možností propagace a je poměrně snadné vycítit, co se na něj hodí kdy dát. Navíc můžete sdílet velmi širokou škálu druhů příspěvků.
Pro koho se hodí: pro každého.
Jaký na něj dávat obsah: kombinace užitečných a zábavných informací. Aktuality, články relevantní vašemu oboru, meme a další vtipný obsah relevantní pro váš obsah.
Co nedělat: zásadně nesdílet posty nesouvisející s oborem a nesdílet posty s chybami – v časech Grammar nazis stránek se vám to může velice vymstít. A pozor také na sdílení jen samého prodejního obsahu. To si vás brzy mnoho lidí ze sledování odebere.
Tajný trik: zkuste zapojit své fans do nějaké aktivity: položte jim otázku, vymyslete jim zábavnou soutěž, vědomostní kvíz nebo se vyzvěte k vyjádření nějakého názoru. To je nejlepší způsob, jak vtáhnout své publikum do dění a budovat s ním vztah.
Mít úspěšný profil na Instagramu, který podpoří váš prodej, vyžaduje značnou časovou investici. Musíte přesně znát svůj cíl, znát komunitu, ve které se pohybuje vaše cílovka, umět práci s hashtagy a hlavně investovat mnoho času do tvorby obsahu, který bude jedinečný, kreativní a krásně zpracovaný, aby v obrovské konkurenci zaujal. Mnoho produktů a firem jej podle mě nepotřebuje. A pokud nemá čas a prostředky věnovat se mu naplno, nemá smysl jej mít. Není nic horšího, než když máte z webu odkaz na Instagram, který když návštěvník rozklikne, objeví se mu staré, neaktuální, nebo odfláknuté příspěvky. Vzbuzuje to pocit neaktivity a zanedbanosti, a to se svým podnikáním nikdo spojovat nechce.
Pro koho se hodí: pro ty, jejichž obor se týká životního stylu anebo jakkoliv kreativních prací: vaření, focení, grafika, kreslení, móda.
Jaký na něj dávat obsah: fotografie. Občas na něm lze upozornit na článek, ale IG není primárně určen pro sdílení odkazů, takže můžete sdílet vždy jen jeden.
Tajný trik: aktivní komunikace s komunitou okolo vašeho oboru – relevantní komentáře, lajkování příspěvků.
Co nedělat: přidávat příliš mnoho nebo příliš málo příspěvků.
Síť pro budování profesních vztahů. Lze se na ní dozvědět mnoho užitečných informací. Přispívají na ní přední světoví marketéři, lidé z Windows i Google, známí čeští headhunteři, lidé z HR. Ti všichni sdílí své zkušenosti a názory, a tak vám sledování LinkedInu může přinést ten nejaktuálnější přehled o místním i světovém trhu.
Pro koho se hodí: pro firmy i jednotlivce, zpravidla z oblasti technologií, reklamy a managmentu nebo z filmařské a fotografické sféry.
Jaký na něj dávat obsah: zde je skutečně důležité dbát na relevantní obsah. Pouze věci týkající se oboru, pouze věci pracovní.
Tajný trik: Účast v diskuzích. Je třeba ovšem přispívat kvalitním vlastním obsahem, názorem, zkušeností.
Co nedělat: sdílet příliš neformálně laděné příspěvky nebo příspěvky o svém soukromí. Na LinkedIn patří vždy jen práce. Extra trapné je pak zkoušet využívat LinkedIn jako seznamku, o což se občas někdo snaží.
Zdroj inspirace z celého světa. Lidé vyvěšují na své nástěnky obsah svůj i převzatý, který je zaujal a inspiroval. Vytvoříte si vlastní nástěnky, kam sbíráte obsah, co inspiruje vás, případně přidáváte, co jste sami vytvořili. I zde platí, že dobrý profil, který o vás něco vypoví, potřebuje hodně času a péče.
Pro koho se hodí: pro návrháře, kreativce, designéry, kreslíře, blogery. Pro každého, kdo chce vyjádřit svůj vkus, estetické cítění, stylové zaměření. Nepotřebuje jej poradenská firma, technologická firma, ale ani restaurace nebo eshop.
Jaký na něj dávat obsah: inspirativní obrázky, citáty, infografiku, vše v co nejestetičtější podobě.
Tajný trik: I zde považuji za klíčovou interakci s ostatními, v tomto případě komentáře a připínání příspěvků jiných lidí na své nástěnky. Jako u všech sociálních sítí platí: budovat svou sociální síť (ve smyslu vztahů a komunikace s ostatními).
Co nedělat: Vydávat cizí příspěvky za své.
Síť aktualit a postřehů, zpravidla (ale nejen) z oblasti politiky, společnosti a kultury. Může se hodit někomu, kdo chce komunikovat s určitým typem publika, v Čechách převážně s lidmi zvědavými na ty nejaktuálnější události viděné očima konkrétní osobnosti.
Pro koho se hodí: pro blogery, novináře, politiky, osobnosti, instituce.
Jaký na něj dávat obsah: Twitter nově rozšířil délku příspěvku na 280 znaků – sdílet lze tedy post o této délce. Co do něj, to je na vás a vašem publiku.
Tajný trik: jelikož sama Twitter nepoužívám, žádný nemám.
Co nedělat: To samé, jako u Facebooku. Nesdílet nerelevantní obsah.
YouTube
Specifická síť s vlastní komunitou. Využití pro většinu podnikatelů je poměrně nízké. Na YouTube můžete nahrát nějaké prezentační video, jehož URL pak lze pohodlně vkládat na web, šířit ho po dalších sítích a podobně. Jako podpůrná síť pro komunikaci s klienty se ale nehodí, je spíš hlavní sítí, ze které obsah šířit dál. Tak jako to mají online lektoři jógy, beauty bloggerky, motivační koučové, lidé, co dělají všelijaká poradenství, zkrátka ti, co chtějí sdílet ukázky toho, jak pracují.
Pro koho se hodí: využije ho vlastně každý, kdo chce občas sdílet video s vlastním obsahem. Budování publika je však věc další a jde v podstatě o zcela jiný typ konstrukce podnikání – mít vlastní kanál s pravidelným obsahem a odběrateli, je práce na plný úvazek.
Jaký na něj dávat obsah: cokoliv souvisejícího s vaším podnikáním
Tajný trik: nejsem YouTuber, tudíž ani zde nemám žádné tajné triky.
Co nedělat: když se vydáte na cestu youtuberingu, musíte sami poznat pravidla, jakými se komunita řídí. Je to poměrně složitá a komplexní struktura proudů, názorů a stylů.
Když to shrnu, dobrá práce se sociálními sítěmi zahrnuje vědomí toho, jak mezi ně rozdělovat obsah, který chcete sdílet. Co duplikovat, co sdílet jen někde, co občas na všech profilech, které máte, a z jakého důvodu tak činit. Také bych řekla, že méně je více; určitě je lepší mít jen Facebook, zato nápaditě vedený, než víc sítí, na kterých ale není nic moc zajímavého k vidění.
Můj osobní tajný trik: kontrolu svých sítí a aktivitu na nich beru jako jednu ze součástí své každodenní agendy. Každý den alespoň půl hodiny věnovat procházením newsfeedu, komentářům a příspěvkům, zjišťovat, jaké stránky je dobré sledovat, neustále pracovat na přehledu ve svém oboru. Lze dělat v MHD, ve frontách, v posteli, nebo třeba ve vaně.
0 Comments