Dobrý web dělá obsah, struktura a texty.
Když jsem před téměř pěti lety dělala svůj první web, to co mi přišlo klíčové pro úspěch, byl jeho vzhled. Chtěla jsem sladěnými barvami a harmonickými fotografiemi dosáhnout toho, aby se návštěvník (v tomto případě čtenář článků o zdraví a životním stylu), cítil na stránkách uvolněně a trávil na nich co nejvíce času. Úsilí strávené nad laděním každého barevného tónu jsem prokládala sledováním Google Analytics a pohybu čtenářů po stránkách. Velice rychle vyšla najevo jasná a jednoduchá věc – čtenáři se řídili jen tím, nakolik se témata článků strefovala do jejich zájmů. Na sdílení a čtenost jednotlivých stránek neměl jejich vzhled vůbec vliv.
Vzhled až na čtvrtém místě
Není pravda, že vzhled není důležitý. Pro úspěch stránek ale není klíčový. Klíčový je totiž obsah – relevantní, užitečný, jedinečný. Takový, který vyhledávač ochotně nabídne na první stránce, takový, který přinese návštěvníkovi informace, řešení, pomoc, zkrátka to, co zrovna hledá. Nezřídka se stává, že zadavatel chce stylový design webu, ale nemá dostatečný a originální obsah. A jelikož vzhled jde za obsahem, je to pak poměrně náročný úkol – to se pak projeví i na ceně.
Dobře strukturovaný obsah podpořený texty, které upoutají
Když máme kvalitní obsah, ještě stále není vyhráno. Aby k němu byl návštěvník dobře naveden, je třeba ho promyšleně strukturovat. Webdesignérovi by tedy mělo být jasné, pro koho stránky vyrábí a s jakým cílem, a vystavět je tak, aby se po nich návštěvník pohyboval intuitivně a snadno našel, co hledá. Strukturu je ještě nutné doplnit dobrými texty, u nichž se u každého slova ví, jaký má ve větě význam. Texty musí dobře „prodat“ to, co web nabízí; musí vhodně oslovovat, musí vzbuzovat důvěru, zvědavost nebo vyvolávat dojem naprosté profesionality. Zkrátka musí zabrnkat na ty pravé struny – ne však na všechny! Jen na ty, které zasáhnou zájem návštěvníka nejjistěji.
Krásně zabalit, přidat mašličku a vystavit na pult
Jak jsem psala výš, vzhled jde za obsahem – weby pro motorkáře jistě nebudou růžové, stránky o fitness tematice nebudou potřebovat indické ornamenty jako stránky o józe a duchovním rozvoji. Barvy, obrázky, fotografie, ozdobné prvky i animace vždy doplňují a podporují obsah s jasnou vizí a promyšlenou strukturou. Produkt také nejdřív musí znát svůj cíl, aby mohl dostat obal, s webovými stránkami je to vlastně stejné – když víme co chceme prodat a komu to chceme prodat, řešíme jak to chceme prodat. Vzhled stránek je vlastně takový obal, co na pultu zaujme a pomůže zařadit produkt do patřičné kategorie, sám o sobě ale většinou není hlavním důvodem k jeho koupi.
Když to shrnu, práce na stránkách je komplexní a stojí za to na ní nešetřit – časem, energií ani penězi. Doba nečeká a prezentace stále roste na významu.
0 Comments